Werken met werklijsten

Navigation:  Starten met DBFACTw >

Werken met werklijsten

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Waarvoor dienen werklijsten?

 

Heel wat gebruikers vroegen hoe ze van bepaalde items uit DBFACT snel een bepaalde beperkte lijst konden maken, zeg maar een selectie. In plaats van telkens aparte schermen te maken met dergelijke lijsten en keuzemogelijkheden, is toen het concept van de werklijst geïntroduceerd.  Alle werklijsten werken op dezelfde manier, wat het gebruiksgemak sterk doet toenemen.

 

Een werklijst wordt gebruikt van linksboven naar rechtsonder.

Links boven starten we met de selectie van de items die we willen, rechts onder staat altijd de sluit knop om de werklijst te sluiten.

Daarnaast zijn tal van handige efficiënte truukjes ingebouwd, die het gebruik van werklijsten hebben uitgegroeid tot een prachtig en handig werkinstrument.

 

 

Welke werklijst kiezen

 

De naamgeving van een werklijst wijst altijd op de type gegevens die geafficheerd worden in de werklijst zelf. Een relatie-werklijst zal daarom per regel in de werklijst informatie over een relatie weergeven, een factuurwerklijst facturen, een artikelwerklijst artikelen.

Aangezien één werklijst voor de complexe items te weinig zou zijn, worden, afhankelijk van de gegevens die men wil benaderen van de items, een aparte werklijst gemaakt.

 

Zo is er bv.

a) de artikelwerklijst: gewoon een overzicht, en vooral een handige tool om de selecties te bekijken en de stock

b) de artikel-prijs werklijst: waar naast de referentie en omschrijving, vooral de prijzen makkelijk zichtbaar en uptodate gemaakt kunnen worden

c) de artikel-aankoop werklijst: waar de aankoopinformatie makkelijk kan bijgehouden worden, maar ook weer pér artikel.

 

 

Hoe ziet een werklijst er uit?

 

Verder bespreken we de layout van een werklijst