Inschrijven van klanten bij CertiPost

Navigation:  De Boekhouding > Uitbreiding op boekhouding > Elektronische Facturatie - Outbound > Certipost - Outbound > Flow CertiPost - Outbound >

Inschrijven van klanten bij CertiPost

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Via Direct-menu 1290 (Certipost: beheer in-en uitschrijvingen) kunnen we klanten inschrijven bij Certipost.

Bij het opstarten van dit scherm wordt automatisch de lijst berekend van klanten die in aanmerking komen om in te schrijven :

In de bovenste grid zien we de klanten waarvan de status elektronisch versturen factuur op ‘Toegelaten’ staat. De lijst kan opnieuw worden berekend via de knop  <Berekenen>. De lijst kan ook worden weergegeven in de relatiewerklijst via de button <Zoom selectie>.

Bij relaties met zwarte tekst zijn aan alle voorwaarden voldaan, bij deze in het rood ontbreken bepaalde relatiegegevens. De lijst van verplichte velden staat iets hogerop.

Snelwijzigen van de relatiegegevens kan gebeuren op verschillende manieren :

-Via F12 worden de beknopte relatiegegevens opgeroepen en hier kan worden doorgeklikt naar de relatiefiche

-De relatiefiche kan ook rechtstreeks worden opgeroepen via de knop <Relatie>

-Indien van verschillende relaties tegelijkertijd gegevens moeten worden aangepast kan worden gewerkt met de button  <Globaal wijzigen>. Interessant als bvb. voor verschillende relaties de ISO-landcode moet worden gewijzigd.

Nadat eventuele relatiegegevens gewijzigd zijn kan via de button <Berekenen> een refresh van de gegevens doorgevoerd worden.

Als de lijst aangevuld is en alle relaties in de grid zijn klaar om ingeschreven te worden dan kunnen we de inschrijvingen doorsturen. Dit gebeurt via de button <Versturen>.

Nadat de inschrijvingen verzonden zijn wordt de lijst opnieuw opgebouwd en zullen de doorgestuurde inschrijvingen verdwijnen op het scherm.

Op de achtergrond wordt gelogd wanneer, door wie een relatie ingeschreven is.

Als een inschrijving doorgegeven is aan Certipost is wordt de status in de relatiefiche automatisch veranderd naar ‘Toegestaan, doorgegeven, niet bevestigd’.

Het is niet omdat de inschrijving is doorgegeven aan Certipost dat de klant onmiddellijk is ingeschreven. Het duurt maximaal 2 dagen alvorens een inschrijving afgerond is. 

Dagelijks kan bij Certipost een lijst van ingeschreven klanten worden opgehaald. Zodra de ingeschreven klant hier in de lijst verschijnt is de klant klaar om zijn/haar documenten elektronisch te ontvangen. De klant zal op dit moment nog altijd zijn/haar documenten afgedrukt ontvangen. Het ophalen van de inschrijvingsbevestiging wordt besproken in volgend hoofdstuk.

Vanaf het moment dat de inschrijving is doorgestuurd aan Certipost is het statusveld niet meer wijzigbaar in de relatiefiche.

Uitschrijven moet de klant doen via de website van Certipost en dit gaan we in DBFACTw ook opvangen. Zie hiervoor het volgende hoofdstuk.

Op het moment dat Certipost een nieuwe inschrijving ontvangt maken zij een account aan voor deze klant en de klant wordt op de hoogte gebracht van deze inschrijving via het e-mailadres meegegeven tijdens het inschrijven (Optin BURST) :

De eerste keer dat een nieuwe klant zijn/haar account opstart moeten de algemene voorwaarden worden aanvaard :

Het initieel paswoord moet ook worden gewijzigd en de klant krijgt de mogelijkheid om zijn/haar profielgegevens te wijzigen.

Na het doorsturen van de inschrijvingen kan door u op de website van CertiOne worden ingelogd en op het tabblad ‘Document Manager’ gaat u een nieuwe audit (unieke ID van Certipost) zien verschijnen :

Het type van een inschrijving is van het type Burst.