Cadeaubonnen en klantenkaarten

Navigation:  Uitbreiding commercieel beheer > Cadeaubon module >

Cadeaubonnen en klantenkaarten

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Zowel cadeaubonnen als klantenkaarten zijn verkoopsbevorderende middelen. Het een sluit het andere niet uit, maar de combinatie van beide vraagt enige voorzichtigheid.

 

De verkoop van een cadeaubon mag nooit geregistreerd worden op de klantenkaart.  In principe kan dit ook niet, aangezien de verkoop van een cadeaubon per definitie buiten de omzet wordt gehouden (het is een betaalmiddel). In het onderstaande wordt uitgelegd waarom dit best niet mag.

 

 

Klungelalarm

De kortingscyclus:

Zo bestaat er een kortingscyclus die men met klantenkaarten én cadeaubonnen zou kunnen creëren.

Een voorbeeld:

We verkopen een cadeaubon van 100 euro, en daardoor raakt de klantenkaart vol, die 10 % geeft. De volgende dag kopen we opnieuw een cadeaubon van 100 euro en ... we betalen met de 10 euro van de 100 én met een cadeaubon van 100 euro, waarbij we dus... 10 euro terugkrijgen (of een supplementarie cadeaubon krijgen!).

Resultaat: we houden een nieuwe cadeaubon over van 100 euro én nog eens 10 euro cash.

We keren nog eens terug, en kopen opnieuw een cadeaubon van 100 euro, betalen met ... een cadeaubon van 100 euro en krijgen 10 euro op de klantenkaart.

Zo gaan we verder, en zonder iets echt te kopen krijgen we steeds tegoed op de klantenkaart.

 

Men zou wel een cadeaubon kunnen gebruiken om het tegoed van een klantenkaart te verrekenen. De klant is daardoor niet verplicht onmiddellijk de inning te registreren.