Bevestigen van uitgeschreven klanten

Navigation:  De Boekhouding > Uitbreiding op boekhouding > Elektronische Facturatie - Outbound > Certipost - Outbound > Flow CertiPost - Outbound >

Bevestigen van uitgeschreven klanten

Previous pageReturn to chapter overviewNext page

Klanten die ingeschreven zijn bij Certipost kunnen zich ten allen tijde uitschrijven. Dit kan uitsluitend gebeuren via de website van Certipost.

Als de klant inlogt via zijn/haar account kan dit op het tabblad ‘Mijn verzenders’ DBFACT worden teruggevonden :

De klant kan zich (eventueel) uitschrijven door hier te kiezen voor ‘Uitschrijven’.

 

Certipost zet op hun beurt elke dag een bestand klaar welke de uit te schrijven klanten bevat. Dit bestand kunnen we vanuit DBFACTw inlezen en verwerken. Zolang wij deze uitschrijving niet bevestigd hebben, is de klant niet officieel uitgeschreven.

Hiervoor gebruiken we opnieuw Direct-menu 1290 (Certipost: beheer in-en uitschrijvingen) waarmee we ook de inschrijvingen hebben beheerd. Nu gaan we ons richten tot de 2de grid op dit scherm :

Bij het opstarten van het scherm wordt eerst nagekeken of er voorheen al geen uit te schrijven klanten zijn opgehaald die wij nog niet hebben bevestigd.

We kunnen bij Certipost opvragen of er nieuwe klanten zijn die zich willen uitschrijven door te klikken op de button <Ophalen Certipost>. Na het ophalen weten we dus welke klanten zich willen uitschrijven. Op dit moment is dit uitschrijven dus nog niet definitief. We moeten deze uitschrijving eerst bevestigen.

Via de button <Bevestigen> geven we voor de gemarkeerde relaties de bevestiging door.

Nadat we de uitschrijvingen bevestigd hebben, worden de velden op de relatiefiche aangepast :

Vanaf nu worden de documenten opnieuw afgedrukt en we geven aan dat de status geweigerd is en dat certipost reeds bevestigd is.

Als de klant later opnieuw documenten elektronisch wenst te ontvangen dan kan de status opnieuw veranderd worden naar ‘Toegelaten’. De klant kan dan opnieuw worden ingeschreven, enz.

Ook hier wordt op de achtergrond bijgehouden wie de uitschrijving heeft bevestigd en wanneer.

In CertiOne kan u ook de nog niet bevestigde uitschrijvingen terugvinden bij de ‘Document Manager’ onder het type ‘Optin Pending’ :

Nadat een uitschrijving bevestigd is kan u dit ook terugvinden in CertiOne :